أَکْثر النَّاسِ
admin
فوریه 15, 2016
دستهبندی نشده
7,091 مشاهده
أَکْثَرَ النَّاسِ ۲۰بار درقران ذکرشده وبررسی انها نشان میدهد وحکایت از این دارد که اکثرمردم یاشاکرنیستند ویا عالم نیستند ویا کافرند ویافاسقند ویا طالب ایمان نیستند توجهتان را به این بیست مورد جلب میکنم:
أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ۳بار-
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ (۲۴۳)بقره
بدون فاصله مردند ، ] سپس آنان را زنده کرد [ تا بدانند رهایى از چنگ مرگ ممکن نیست ] . خدا نسبت به مردم داراى فزونبخشى است ، ولى بیشتر مردم سپاس نمىگزارند . (۲۴۳)
وَ اتَّبَعْتُ مِلَّهَ آبائی إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ ما کانَ لَنا أَنْ نُشْرِکَ بِاللَّهِ مِنْ شَیْءٍ ذلِکَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَیْنا وَ عَلَى النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ (۳۸)یوسف
آیا به داستان کسانى که [در زمانهاى گذشته] از ترس مرگ از خانههاى خود بیرون آمدند در حالى که هزاران نفر بودند ، اندیشه نکردى ؟ پس خدا به آنان فرمود : بمیرید [ و آنان
و [ از ابتدا ] از آیین پدرانم ابراهیم و اسحاق و یعقوب پیروى کردهام ، براى ما شایسته نیست که چیزى را شریک خدا قرار دهیم . این از فضل خدا بر ما و بر مردم است ، ولى بیشتر مردم ناسپاسند .(۳۸)
اللَّهُ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فیهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ (۶۱)غافر
خداست که شب را براى شما پدید آورد تا در آن بیارامید ، و روز را روشن و مایه بینش قرار داد [ تا در آن به کارهاى لازم بپردازید ] ؛ بىتردید خدا نسبت به مردم داراى فزونبخشى است ، ولى بیشتر مردم سپاس گزارى نمىکنند .(۶۱)
أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ ۱۱بار
یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَهِ أَیَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتیکُمْ إِلاَّ بَغْتَهً یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۱۸۷)اعراف
همواره درباره قیامت از تو مىپرسند که وقوع آن چه وقت است ؟ بگو : دانش آن فقط نزد پروردگار من است ، غیر او آن را در وقت معینش آشکار نمىکند ؛ [ تحملِ این حادثه عظیم و هولناک ، ] بر آسمانها و زمین سنگین و دشوار است ، جز به طور ناگهانى بر شما نمىآید . آن گونه از تو مىپرسند که گویا تو از وقت وقوعش به شدت کنجکاوى کردهاى [ و کاملاً از آن آگاهى ] ، بگو : دانش آن فقط نزد خداست ، ولى بیشتر مردم نمىدانند [ که این دانش ، مخصوص به خدا و فقط در اختیار اوست . ] (۱۸۷)
وَ قالَ الَّذِی اشْتَراهُ مِنْ مِصْرَ لاِمْرَأَتِهِ أَکْرِمی مَثْواهُ عَسى أَنْ یَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَ کَذلِکَ مَکَّنَّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْضِ وَ لِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْویلِ الْأَحادیثِ وَ اللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمْرِهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۲۱)یوسف
آن مرد مصرى که یوسف را خرید به همسرش گفت : جایگاهش را گرامى دار ، امید است [ در امور زندگى ] به ما سودى دهد ، یا او را به فرزندى انتخاب کنیم . این گونه یوسف را در سرزمین مصر جایگاه ویژه بخشیدیم [ تا زمینه فرمانروایى وحکومتش فراهم شود ] و به او از تعبیر خوابها بیاموزیم ؛ و خدا بر کار خود مسلّط است ، ولى بیشتر مردم نمىدانند .(۲۱)
وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَیْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما کانَ یُغْنی عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ حاجَهً فی نَفْسِ یَعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۶۸)یوسف
هنگامى که فرزندان یعقوب از آنجایى که پدرشان دستور داده بود وارد شدند ، تدبیر یعقوب نمىتوانست هیچ حادثهاى را که از سوى خدا رقم خورده بود ، از آنان برطرف کند جز خواستهاى که در دل یعقوب بود [ که فرزندانش به سلامت و دور از چشم زخم وارد شوند ] که خدا آن را به انجام رساند ، یعقوب به سبب آنکه تعلیمش داده بودیم از دانشى [ ویژه ] برخوردار بود ولى بیشتر مردم [ که فقط چشمى ظاهربین دارند ، این حقایق را ] نمىدانند .(۶۸)
ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاَّ أَسْماءً سَمَّیْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُکُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۴۰)یوسف
شما به جاى خدا جز [ بتهایى ] با نامهایى بىاثر که خود و پدرانتان آنها را نامگذارى کردهاید نمىپرستید ، خدا [ که صاحب اختیار همه هستى است ] هیچ دلیلى بر [ حقّانیّت آنها براى پرستش] نازل نکرده است . حکم فقط ویژه خداست، او فرمان داده که جز او را نپرستید و آیین پابرجا و حق همین است ، ولى بیشتر مردم [ حقایق را ] نمىدانند .(۴۰)
وَعْدَ اللَّهِ لا یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۶)روم
خدا این وعده را داده است ؛ و خدا از وعدهاش تخلف نمىکند ، ولى بیشتر مردم معرفت [ نسبت به وفاى قطعى خدا در مورد وعدهاش ] ندارند .(۶)
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۳۰)روم
پس [ با توجه به بىپایه بودن شرک ] حقگرایانه و بدون انحراف با همه وجودت به سوى این دین [ توحیدى ] روى آور ، [ و پابرجا و ثابت بر ] سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است باش براى آفرینش خدا هیچگونه تغییر و تبدیلى نیست ؛ این است دین استوار ؛ ولى بیشتر مردم معرفت [ به این حقیقت اصیل ] ندارند .(۳۰)
وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّهً لِلنَّاسِ بَشیراً وَ نَذیراً وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۲۸)سبا
ما تو را براى همه مردم جز مژدهرسان و بیم دهنده نفرستادیم ، ولى بیشتر مردم [ به این واقعیت ] معرفت ندارند .(۲۸)
قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۳۶)سبا
بگو : یقیناً پروردگارم رزق را براى هر کس بخواهد وسعت مىدهد یا تنگ مىگیرد ، ولى بیشتر مردم [ نسبت به مصلحت خواهى خدا ] معرفت ندارند .(۳۶)
لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۵۷)غافر
همانا آفرینش آسمانها و زمین از آفرینش انسان مهمتر است ، ولى بیشتر مردم [ به حقایق ] آگاهى ندارند .(۵۷)
قُلِ اللَّهُ یُحْییکُمْ ثُمَّ یُمیتُکُمْ ثُمَّ یَجْمَعُکُمْ إِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ لا رَیْبَ فیهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۲۶)جاثیه
بگو : خدا شما را [ ابتدا از لابه لاى عناصر مرده براى قرار گرفتن در دنیا ] حیات مىبخشد ، سپس مىمیراند ، آن گاه همه شما را به سوى روز قیامت که هیچ شکى در آن نیست. جمع مىکند، ولى بیشتر مردم [ به این حقایق ] معرفت ندارند . (۲۶)
وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ لا یَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ یَمُوتُ بَلى وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (۳۸)نحل
با سختترین سوگندهایشان به خدا سوگند یاد کردند که خدا کسانى را که مىمیرند برنمىانگیزد ! ! آرى ، [ با قدرت بىنهایتش برمىانگیزد ] این وعده حقّى بر عهده اوست ، ولى بیشتر
أَکْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ ۳بار
أَ فَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ کِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَهً أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَکُ فی مِرْیَهٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ (۱۷)هود
آیا کسانى که از سوى پروردگارشان بر دلیلى روشن متکى هستند و شاهدى از سوى او [ چون قرآن براى تأیید آن دلیل روشن ] از پى درآید و پیش از قرآن [ هم ] کتاب موسى در حالى که [ براى مؤمنان ] پیشوا و رحمت بود [ بر حقّانیّت قرآن گواهى داده، مانند کسانى مىباشند که چنین نیستند ] اینان [ که متکى بر دلیل روشناند ] به قرآن ایمان مىآورند ، و هر کس از گروهها [ چه یهود ، چه نصارى و مشرکان ] به آن کفر ورزد ، وعدهگاهش آتش است ؛ پس [ اى انسان ! ] درباره قرآن در تردید مباش که آن از سوى پروردگارت حق است ، ولى بیشتر مردم [ به خاطر کبر باطنى ، لجاجت و جهل ] ایمان [ به آن ] نمىآورند .(۱۷)
إِنَّ السَّاعَهَ لَآتِیَهٌ لا رَیْبَ فیها وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ (۵۹)غافر
یقیناً قیامت آمدنى است ، هیچ تردیدى در آن نیست ، ولى بیشتر مردم [ به سبب هواپرستى و غرور] ایمان نمىآورند .(۵۹)
المر تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ وَ الَّذی أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ (۱)رعد
المر – این آیاتِ [ با عظمتِ ] کتابِ [ الهى ] است ، و آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده ، سراسر حق است [ چنان حقّى که هیچ باطلى در آن راه ندارد ] ولى بیشتر مردم [ به
اکثرمردم ایمان نمیاورند۱بار
وَ ما أَکْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنینَ (۱۰۳)یوسف
بیشتر مردم هر چند رغبت شدید [ به ایمان آوردنشان ] داشته باشى ایمان نمىآورند .(۱۰۳)
سبب عناد ] ایمان نمىآورند .(۱)
مردم نمىدانند [ و به علت جهلشان انکار مىکنند . ](۳۸)
فَأَبى أَکْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ کُفُوراً۲بار
وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ فی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ فَأَبى أَکْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ کُفُوراً (۸۹)اسرا
و همانا در این قرآن براى [ هدایت ] مردم از هر مَثَلى به صورتهاى گوناگون بیان کردیم ، ولى بیشتر مردم جز انکار وکفران [ آن نعمت عظیم را ] نخواستند .(۸۹)
وَ لَقَدْ صَرَّفْناهُ بَیْنَهُمْ لِیَذَّکَّرُوا فَأَبى أَکْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ کُفُوراً (۵۰)فرقان
ما باران را میان آنان [ از منطقهاى به منطقه دیگر ] گرداندیم تا متذکّر [ قدرت و رحمت من ] شوند ، ولى بیشتر مردم جز به ناسپاسى رضایت ندادند .(۵۰)
إِنَ کَثیراً مِنَ النَّاسِ ۳بار
وَ أَنِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ یَفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما یُریدُ اللَّهُ أَنْ یُصیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَ کَثیراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ (۴۹)مائده
و میان آنان بر طبق آنچه خدا نازل کرده داورى کن ، و از خواستههاى نامشروع آنان پیروى مکن ، و از آنان برحذر باش که مبادا تو را از بخشى از آنچه خدا به سویت نازل کرده منحرف کنند . پس اگر [از داورى حکیمانهات] روى گردانند، بدان که خدا مىخواهد آنان را به سبب پارهاى از گناهانشان مجازات کند؛ و مسلماً بسیارى از مردم بدکار و نافرماناند .(۴۹)
فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَهً وَ إِنَ کَثیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیاتِنا لَغافِلُونَ (۹۲)یونس
أَ پس امروز تو را با بدن بىجانت نجات مىدهم [ وبر بلندایى از ساحل دریا مىگذارم ] تا براى آیندگانت نشانهاى [ از قدرت ما و زبونى و خوارى گردنکشان ] باشى ؛ یقیناً بسیارى از مردم از نشانههاى ما بىخبرند . (۹۲)
وَ لَمْ یَتَفَکَّرُوا فی أَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ إِنَ کَثیراً مِنَ النَّاسِ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ لَکافِرُونَ (۸)روم
آیا در [ خلوت ] درون خود اندیشه نکردهاند ؟ [ که ] خدا آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست ، جز به حقّ و براى مدتى معیّن نیافریده است ؛ و همانا بسیارى از مردم به لقاء پروردگارشان کافرند .(۸)