آیات امیدبخش
admin
اکتبر 22, 2015
دستهبندی نشده
2,220 مشاهده
امیدبخش ترین آیات قرآن کریم
مقدمه:
بی گمان درآخرین کتاب هدایت خداوند که به خاتم پیامبرانش برای راهنمایی بشریت داده است ودارای بیش از ششهزار واندی آیه است آیات امید بخش ورجاء آفرین وخشنود کننده بسیاراست والبته به زاویه نگاه ما به آیات نورانی قران بستگی دارد وبرهمین اساس است که ازمعصومین علیهم السلام هم دراین خصوص نقلهای متفاوتی روایت شده است که درادامه به چند روایت مختلف اشاره میشود :
روایت اول:
از ابوحمزه ثمالی از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام روایت شده که :
حضرت علی علیه السلام روزى رو به سوى مردم کردند و فرمودند: به نظر شما امید بخش ترین آیه قرآن کدام آیه است؟
بعضى گفتند آیه «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ»؛ خداوند هرگز شرک را نمى بخشد و پائین تر از آن را براى هر کس که بخواهد مى بخشد. نساء، ۴۸ و ۱۱۶٫
امام فرمودند: خوب است، ولى آن چه من مى خواهم نیست.
بعضى گفتند آیه «و من یعمل سوء أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً»؛ هر کس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت. نساء، ۱۱۰
امام فرمودند: خوب است ولى آن چه را مى خواهم نیست.
بعضى دیگر گفتند آیه «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ»؛ اى بندگان من که اسراف بر خویشتن کرده اید از رحمت خدا مایوس نشوید. زمر، ۵۳٫
امام فرمودند: خوب است اما آن چه مى خواهم نیست.
بعضى دیگر گفتند آیه «و الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ»؛ پرهیزکاران کسانى هستند که هنگامى که کار زشتى انجام مى دهند یا به خود ستم مى کنند به یاد خدا مى افتند، از گناهان خویش آمرزش مى طلبند و چه کسى است جز خدا که گناهان را بیامرزد. آل عمران، ۱۳۵
امام فرمودند: خوب است ولى آن چه مى خواهم نیست.
در این هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه کردند. امام فرمودند: چه خبر است اى مسلمانان؟ عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم.
امام فرمودند: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمودند: امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است «وَ أَقِمِ الصَّلاه طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى لِلذَّاکِرِینَ»؛ در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین مى برند این تذکرى است براى کسانى که اهل تذکّرند. هود، ۱۱۴
در ادامه حضرت على علیه السلام مى افزایند پیامبر فرمود: یا علی! سوگند به خداوندی که مرا بشیر و نذیر به سوی مردم مبعوث کرد، وقتی که انسان برای نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته می شود، و زمانی که رو به قبله کند، پاک می شود. یا علی! مثال اقامه کننده نمازهای روزانه، مثل کسی است که هر روز پنج مرتبه در نهر آبی که جلوی منزل اوست خود را شستشو کند.
آیا گمان مى کنید اگر کثافتى در تن او باشد و سپس پنج بار در روز در آن نهر غسل کند آیا چیزى از آن بر جسد او خواهد ماند (مسلما نه)، هم چنین است بخدا سوگند نمازهاى پنجگانه براى امت من.
روایتی دوم :
“عن علی بن أبی طالب قال: قال رسول اللَّه (ص): أشفع لأمتی حتى ینادی ربّی رضیت یا محمد، فأقول ربّ رضیت. ثمّ قال: إنّکم معشر أهل العراق تقولون: إنّ أرجى آیه فی القرآن «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ»، قلت: إنّا لنقول ذلک. قال: و لکنّا أهل البیت نقول: إنّ أرجى آیه فی کتاب اللَّه قوله تعالى: «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى» و هی الشفاعه”
امام على علیه السلام فرمود: پیامبر خدا فرمودند: براى امتم شفاعت مى کنم تا این که پروردگارم ندا مى دهد: اى محمد راضى شدى؟ و من مى گویم: پروردگارا راضى شدم.
سپس امام على فرمودند: اى مردم عراق شما مى گویید: امیدوار کننده ترین آیه در قرآن این آیه است «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ؛ اى بندگان من که بر نفس خود اسراف کردید، از رحمت خداوند نومید نشوید» گفتیم: بلى ما چنین مى گوییم. فرمود: ولى ما اهل بیت مى گوییم: امیدوار کننده ترین آیه در کتاب خدا این آیه است: «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى؛ و به زودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوى»، و آن مربوط به شفاعت است.
روایتی سوم :
در روایتی از امام علی علیه السلام در ذیل آیه شریفه «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً»؛ بگو: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى آمرزد .زمر، ۵۳٫
آمده: “ما فى القرآن آیه اوسع من «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا …»؛
در تمام قرآن آیه اى وسیع تر از این آیه نیست.
دلیل آن نیز روشن است زیرا :
۱ ـ تعبیر به «یا عِبادِىَ» (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحیه پروردگار.
۲ ـ تعبیر به «اسراف» به جاى «ظلم و گناه و جنایت» نیز لطف دیگرى است.
۳ ـ تعبیر به «عَلى أَنْفُسِهِم» که نشان مى دهد گناهان آدمى همه به خود او باز مى گردد، نشانه دیگرى از محبت پروردگار است، همان گونه که یک پدر دلسوز، به فرزند خویش مى گوید: این همه بر خود ستم مکن!
۴ ـ تعبیر به «لاتَقْنَطُوا» (مأیوس نشوید) با توجه به این که: «قنوط» در اصل به معنى مأیوس شدن از خیر است، به تنهائى دلیل بر این است که گنهکاران نباید از «لطف الهى» نومید گردند.
۵ ـ تعبیر «مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ» بعد از جمله «لاتَقْنَطُوا» تأکید بیشترى بر این خیر و محبت مى باشد.
۶ ـ هنگامى که به جمله «إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ» مى رسیم که با حرف تأکید آغاز شده و کلمه «الذنوب» (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر مى گیرد، سخن اوج مى گیرد و دریاى رحمت مواج مى شود.
۷ ـ هنگامى که «جَمِیْعاً» به عنوان تأکید دیگرى بر آن افزوده مى شود امیدوارى به آخرین مرحله مى رسد.
۸ و ۹ ـ توصیف خداوند به «غفور» و «رحیم» که دو وصف از اوصاف امیدبخش پروردگار است، در پایان آیه، جائى براى کمترین یأس و نومیدى باقى نمى گذارد.
آرى، به همین دلیل، آیه فوق گسترده ترین آیات قرآن است، که شمول آن هر گونه گناه را در بر مى گیرد، و نیز به همین دلیل، از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید محسوب مى شود.
و به راستى، از کسى که دریاى لطفش بیکران و شعاع فیضش نامحدود است جز این انتظارى نمى توان داشت.
از کسى که «رحمتش بر غضبش پیشى گرفته» و بندگان را براى رحمت آفریده ، نه براى خشم و عذاب، غیر از این انتظاری نیست.
چه خداوند رحیم و مهربانى و چه پروردگار پر مهر و محبتى
مبنای این نوشتار:
دراین سه روایت شش آیه بعنوان آیات امیدبخش وخشنودکننده گفته شده است وباید بدانیم که تضادی هم بین این روایات نیست چرا که هر کدام می تواند از زوایه و از یکی از ابعاد، به موضوع نگاه کرده باشد وهمچنین از تعدد آیات دراین روایات ونفی نکردن آنها توسط معصومین علیهم السلام استنباط میشود که تعداد اینگونه آیات امید بخش ورجاءآفرین کم نیست بلکه زیاد است ودراین سیاهه مبنای نویسنده دیدگاه خود اوست واززاویه دید او آیات امید بخش ورجاءآفرین اورده میشود به امید قبولی دردرگاه حضرت احدیت وخاتم الانبیاء وپذیرش حضرت خاتم الاوصیاء ان شاءالله
قبل ازپرداختن به آیات امیدبخش درقرآن، بیان چند داستان از مهربانی خداوند متعال به نقل اشرف مخلوقات درک مارا نسبت به آیات امید بخش قرآن ان شا الله بیشترخواهدنمود:
داستان اول:
جاء رجل بفرخ طائر فأقبل ابواه او احدهما حتّى طرح نفسه فی یدی الذی اخذ فرضه، فعجب الناس من ذلک. فقال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «أ تعجبون من هذا الطائر؟ اخذتم فرخه فطرح نفسه رحمه بفرخه، و اللّه لربکم ارحم بکم من هذا الطائر بفرخه».
دریکی ازجنگهای صدر اسلام مردی بچه پرنده ای راآورد ودیدیم که پرنده پدریا مادرش آمد وخود را درمقابل مردی انداخت که بچه پرنده دستش بود تا بچه را رها کند وپرنده بزرگتر(مادریا پدر)رابگیرد مردم ازاین فداکاری متعجب شدند دراین حال پیامبر فرمود:آیا ازاین فداکاری والدین این پرنده متعجب شدید؟شما بچه پرنده راگرفتیدووالدینش برای نجات اوجانفشانی میکند، وخدایی که پرورش دهنده شماست بسیارمهربانترازاین پرنده به فرزندش میباشد.
داستان دوم:
قُدِّمَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص بِسَبْیٍ فَإِذَا امْرَأَهٌ مِنَ السَّبْیِ تَسْعَى إِذَا وَجَدَتْ صَبِیّاً فِی السَّبْیِ أَخَذَتْهُ فَأَلْصَقَتْهُ بِبَطْنِهَا وَ أَرْضَعَتْهُ فَقَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص أَ تَرَوْنَ هَذِهِ الْمَرْأَهَ طَارِحَهً وَلَدَهَا فِی النَّارِ قُلْنَا لَا وَ اللَّهِ وَ هِیَ تَقْدِرُ عَلَى أَنْ لَا تَطْرَحَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ اللَّهُ أَرْحَمُ بِعِبَادِهِ مِنْ هَذِهِ الْمَرْأَهِ بِوَلَدِهَا[۱].[۲]
بچه ی گمشده ای را نزدپیامبرآوردند که زنی سراسیمه به طرف بچه میدوید وقتی به بچه رسید اورا درآغوش گشیدوبه سینه چسبانیدوشیرش داد. پیامبربه یارانشان فرمودند: اگراین زن مخیرباشد فرزندش را به آتش بیندازدیا نیندازد آیا به آتش می اندازد؟ یاران گفتند:نه پیامبرفرمود:خداوندبه بندگانش بسیارمهربانتر از این مادربه فرزندش میباشد
داستان سوم:
عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ مِائَهَ رَحْمَهٍ أَنْزَلَ مِنْهَا رَحْمَهً وَاحِدَهً بَیْنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الْبَهَائِمِ وَ الْهَوَامِّ فَبِهَا یَتَعَاطَفُونَ وَ بِهَا یَتَرَاحَمُونَ وَ بِهَا تَعْطِفُ الْوَحْشُ عَلَى وَلَدِهَا وَ أَخَّرَ اللَّهُ تِسْعاً وَ تِسْعِینَ رَحْمَهً یَرْحَمُ بِهَا عِبَادَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ[۳].[۴]
پیامبرفرمودند:برای خداوند صدرحمت است که یکی را بین جن وانس وحیوانات گوناگون توزیع کرده است وبخاطر همین یک رحمت موجودات به هم دیگرلطف ومهربانی کرده ودرندگان وغیرآنها به فرزندشان مهربانی ونرمش میکنند وخداوند نودونه رحمتش را به تاخیر انداخت تا روز قیامت به بندگانش مهربانی کند.
متن آیات امیدبخش :
حال که این سه روایت وسه داستان را خواندیم درک آیات امیدبخش که درادامه می آید بهترودقیقترخواهد بود
ممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
۱= یغفرالذنوب دوبار درقرآن ودردوسوره ودو آیه بکاربرده شده که هردوبارامیدبخش است یکی خدای مهربان را فقط آمرزنده تمام گناهان معرفی میکند وآیه دیگرهمانی است که درمقدمه شرح شد
۱-۱= گناهان راچه کسی جزخدامیامرزد:
آلعمران : ۱۳۵ وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ
۱۳۵- اشخاص گناهکار زمانى که گناه قبیحى (گناه کبیره) انجام دهند و یا به نفس خود ظلم کرده، مرتکب گناه (کبیره و صغیره) شوند و بعد از آن متذکر خداوند تعالى بشوند. و ضمنا ذکر استغفار کرده، از گناهان خود توبه نمایند. البته بخشندهتر از خداوند تعالى کیست؟ و بعد از توبه دوباره مرتکب گناه اولیه نشده، و اصرار به ارتکاب گناه در حالى که به زشتى گناه عالمند نکنند.
۲-۱= خداگناهان را همه اش را میامرزد
الزمر : ۵۳ قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ
۵۳- (یا محمد) به بندگان من بگو، خداوند تعالى فرماید، اى بندگانى که به نفس خود ظلم و در معصیت اسراف نمودهاید از رحمت خداوند تعالى ناامید نگشته توبه نکنید، در حقیقت در موقع توبه خداوند تعالى جمیع گناهان را مىبخشد پس، از مغفرت الهى ناامید نشده توبه را ترک نکنید، خداوند تعالى به بندگان خود رحم کرده توبه کنندگان را مىبخشد.
مممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
۲= رئوف درقرآن شش مرتبه ودرپنج سوره و درشش آیه آمده است که دومورد آن رئوف بالعباد و چهار مورد رئوف رحیم آمده است رئوف یعنی رحمت شدید یعنی رحمت بعلاوه شدت خدایی
رئوف بالعباد دومورد(به بندگان)
۱-۲البقره : ۲۰۷ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ
بعضى از مردم (با ایمان و فداکار، همچون على (ع) در «لیله المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مىفروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. (۲۰۷)
۲-۲آلعمران : ۳۰ یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ
روزى که هر کس، آنچه را از کار نیک انجام داده، حاضر مىبیند و آرزو مىکند میان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانىِ زیادى باشد. خداوند شما را از (نافرمانى) خودش، بر حذر مىدارد و (در عین حال،) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است.» (۳۰)
رئوف رحیم چهار مورد
۳-۲التوبه : ۱۱۷ لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِیِّ وَ الْمُهاجِرینَ وَ الْأَنْصارِ الَّذینَ اتَّبَعُوهُ فی ساعَهِ الْعُسْرَهِ مِنْ بَعْدِ ما کادَ یَزیغُ قُلُوبُ فَریقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَیْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحیمٌ
مسلّماً خداوند رحمت خود را شامل حال پیامبر و مهاجران و انصار، که در زمان عسرت و شدّت (در جنگ تبوک) از او پیروى کردند، نمود بعد از آنکه نزدیک بود دلهاى گروهى از آنها، از حقّ منحرف شود (و از میدان جنگ بازگردند) سپس خدا توبه آنها را پذیرفت، که او نسبت به آنان مهربان و رحیم است! (۱۱۷)
۴-۲التوبه : ۱۲۸ لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ
به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! (۱۲۸)
۵-۲النور : ۲۰ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللَّهَ رَؤُفٌ رَحیمٌ
و اگر فضل و رحمت الهى شامل حال شما نبود و اینکه خدا مهربان و رحیم است (مجازات سختى دامانتان را مىگرفت)! (۲۰)
۶-۲الحشر : ۱۰ وَ الَّذینَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فی قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّکَ رَؤُفٌ رَحیمٌ
(همچنین) کسانى که بعد از آنها [بعد از مهاجران و انصار] آمدند و مىگویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینهاى نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمى!» (۱۰)
مممممممممممممممممممممممممممممممممم
۳= درقرآن دومرتبه کلمه خیرالراحمین آورده شده که یکی از زبان مومنین است ویکی القاء خداوند به پیامبر خاتم است که اینگونه مرا مورد خطاب قراربده وبگو که توبهترین رحم کنندگان هستی واین برای ما امیدبخش است:
۱-۳= مومنان :
إِنَّهُ کانَ فَریقٌ مِنْ عِبادی یَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّاحِمینَ (۱۰۹)مومنون
[ به یاد دارید که ] گروهى از بندگان من بودند که مىگفتند : اى پروردگار ما ! ما ایمان آوردیم ، پس ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین رحمکنندگانى .(۱۰۹)
۲-۳= القاء خداوند به خاتم الانبیاء :
وَ قُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّاحِمینَ (۱۱۸)مومنون
بگو : اى پروردگار من [ مرا ] بیامرز و [ بر من ] رحم کن و تو بهترین رحم کنندگانى .(۱۱۸)
مممممممممممممممممممممممممممممممم
۴= حضرت موسی پیامبری است که با خدا سخن گفته وخداوند را درحد خودش میشناسد واو خدا را با عبارت (خیرالغافرین) که فقط یک باردرقرآن امده مورد خطاب قرارمیدهدیعنی بهترین آمرزنده گان واین برای ما امیدبخش است:
وَ اخْتارَ مُوسى قَوْمَهُ سَبْعینَ رَجُلاً لِمیقاتِنا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَهُ قالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَکْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَ إِیَّایَ أَ تُهْلِکُنا بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ مِنَّا إِنْ هِیَ إِلاَّ فِتْنَتُکَ تُضِلُّ بِها مَنْ تَشاءُ وَ تَهْدی مَنْ تَشاءُ أَنْتَ وَلِیُّنا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْغافِرینَ (۱۵۵)اعراف
موسى از میان قومش هفتاد مرد را براى میعادگاه ما بر گزید ؛ چون [ به سبب درخواست نابجایشان ] آن زلزله شدید نابود کننده آنان را فرا گرفت ، گفت : اى پروردگار من اگر مىخواستى مىتوانستى همه آنان و مرا پیش از این هلاک کنى [ اى کاش پیش از این هلاک مىکردى تا بنىاسرائیل گمان نکنند که مرا در این حادثه توطئه و مکرى بوده ] آیا ما را به خاطر گناهى که سبک مغزانمان مرتکب شدند ، عذاب مىکنى ؟ این [ حادثه ] چیزى جز آزمایش تو نیست ، هر که را بخواهى [ به آزمایشت ] گمراه مىکنى ، و هر که را بخواهى هدایت مىنمایى ، تو سرپرست و یاور مایى ، ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین آمرزندگانى .(۱۵۵)
مممممممممممممممممممممممممممممممممم
۵= درقرآن سه مرتبه کلمه(هوخیرالحاکمین) آورده شده که اولی از زبان حضرت شعیب پیامبراست ودومی را خداوند فرموده است البته خطاب به پیامبر خاتم است وسومی را برادربزرگ یوسف روبین گفته است واین برای ما امیدبخش است:
۱-۵= وَ إِنْ کانَ طائِفَهٌ مِنْکُمْ آمَنُوا بِالَّذی أُرْسِلْتُ بِهِ وَ طائِفَهٌ لَمْ یُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّى یَحْکُمَ اللَّهُ بَیْنَنا وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ (۸۷)اعراف
و اگر گروهى از شما به آیینى که من به آن فرستاده شدهام ، ایمان آوردند و گروهى ایمان نیاوردند ، پس [ شما اى مؤمنان ] شکیبایى ورزید تا خدا میان ما داورى کند ، که او بهترین داوران است .(۸۷)
۲-۵= وَ اتَّبِعْ ما یُوحى إِلَیْکَ وَ اصْبِرْ حَتَّى یَحْکُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ (۱۰۹)یونس
و از آنچه به سویت وحى مىشود ، پیروى کن و [ در برابر پیشآمدها و تکذیب منکران ] شکیبا باش تا خدا [ میان تو و مخالفانت ] داورى کند ؛ و او بهترین داوران است .(۱۰۹)
۳-۵= فَلَمَّا اسْتَیْأَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِیًّا قالَ کَبیرُهُمْ أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّ أَباکُمْ قَدْ أَخَذَ عَلَیْکُمْ مَوْثِقاً مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ قَبْلُ ما فَرَّطْتُمْ فی یُوسُفَ فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ حَتَّى یَأْذَنَ لی أَبی أَوْ یَحْکُمَ اللَّهُ لی وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ (۸۰)یوسف
چون از عزیز مأیوس شدند ، در کنارى [ با یکدیگر ] به گفتگوى پنهان پرداختند . بزرگشان گفت : آیا ندانستید که پدرتان از شما پیمان استوار خدایى گرفت و پیشتر هم درباره یوسف کوتاهى کردید ، بنابراین من هرگز از این سرزمین بیرون نمىآیم تا پدرم به من اجازه دهد ، یا خدا درباره من حکم کند ؛ و او بهترین حکمکنندگان است .(۸۰)
ممممممممممممممممممممممممممممممم
۶= خداوند در خطاب به مسلمانان خود را اینگونه معرفی مینماید(هوخیرالناصرین) که فقط یک باردرقرآن امده یعنی بهترین یاری دهنده گان واین برای ما امیدبخش است:
بَلِ اللَّهُ مَوْلاکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النَّاصِرینَ (۱۵۰)عمران
[ آنان نه سرپرست شما و نه شایسته اطاعت هستند ] بلکه خدا یار و سرپرست شماست ؛ و او بهترین یارى دهندگان است .(۱۵۰)
مممممممممممممممممممممممممممممم
۷= (خَیْرُ الْفاصِلینَ)درقرآن یکبارآمده است وآنهم القاء خداوند به پیامبر خاتم است که اینگونه مرا مورد خطاب قراربده وبگو که توبهترین جداکنندگان وداوران بین حق وباطل هستی واین برای ما امیدبخش است:
قُلْ إِنِّی عَلى بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّی وَ کَذَّبْتُمْ بِهِ ما عِنْدی ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ یَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَیْرُ الْفاصِلینَ (۵۷)انعام
بگو : من بر دلیل روشنى [ مانند قرآن ] از سوى پروردگارم هستم و حال آنکه شما آن را تکذیب کردید ، عذابى که به آن شتاب دارید در اختیار من نیست . فرمان و حکومت فقط به دست خداست ، همواره حق را بیان مىکند و او بهترین داوران و جداکنندگان [ حق از باطل ] است .(۵۷)
مممممممممممممممممممممممممممممممممم
۸= این عبارت (إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ) دومرتبه درقرآن کریم استفاده شده است وامیدبخشی این دو عبارت ازچندجهت است ۱- جمله اسمیه است که نشانه تاکیداست ۲ – لام تاکید برعفو دلیل برزیادی است۳-غفورصیغه مبالغه است ،یعنی بدرستی که خدا حتما وقطعا بخشده وبسیار آمرزنده است واین برای ما امیدبخش است:
بسیارعفوکننده
۱-۸= الحج : ۶۰ ذلِکَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِیَ عَلَیْهِ لَیَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ
(آرى،) مطلب چنین است! و هر کس به همان مقدار که به او ستم شده مجازات کند، سپس مورد تعدّى قرار گیرد، خدا او را یارى خواهد کرد یقیناً خداوند بخشنده و آمرزنده است! (۶۰)
۲-۸= المجادله : ۲ الَّذینَ یُظاهِرُونَ مِنْکُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاَّئی وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَیَقُولُونَ مُنْکَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً وَ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ
کسانى که از شما نسبت به همسرانشان «ظهار» مىکنند (و مىگویند: «أَنتِ عَلىَّ کَظهَرِ أُمّى تو نسبت به من بمنزله مادرم هستى»)، آنان هرگز مادرانشان نیستند مادرانشان تنها کسانىاند که آنها را به دنیا آوردهاند! آنها سخنى زشت و باطل مىگویند و خداوند بخشنده و آمرزنده است! (۲)
ممممممممممممممممممممممممممممم
۹= این عبارت (یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ) درقرآن شش مرتبه آمده است وبمعنی :خداعذاب میکندهرکس راکه میخواهد. امیدبخشی این عبارت آنجا ظاهرمیشود که چهارمرتبه ازآن شش بارو قبل از عبارت (یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ) عبارت امید بخش (یغفرلمن یشاء) آمده است بمعنی می آمرزد کسی را که می خواهد یعنی بخشش قبل ازعذاب آمده وفقط دوبارعبارت (یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ) اول آمده ولی خداوند بلافاصله بعد ازآن یکبارعبارت (یغفرلمن یشاء) ویکبارعبارت (یَرْحَمُ مَنْ یَشاءُ)یعنی:میبخشم هرکس را که میخواهم راآورده است واین برای ما که تابع خاتم الانبیاء واهل بیت اوییم امید بخش است ضمنا چرا هرکس راخدابخواهدمیبخشد وهرکس رابخواهد عذاب میکند ؟درهمین آیات جواب داده شده چون:۱= برهرکاری تواناست ۲= آسمانهاوزمین ازاوست ۳= حکومت اسمانهاوزمین ازان اوست۴=حرکت بی اختیاربه سمت اوست
۱-۰۹= لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ (۲۸۴)بقره
آنچه در آسمانها و در زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایى خداست، و اگر آنچه [ از نیّتهاى فاسد و افکار باطل ] در دل دارید آشکار کنید یا پنهان سازید، خدا شما را به آن محاسبه مىکند ؛ پس هر که را بخواهد مىآمرزد، و هر که را بخواهد عذاب مىکند ؛ و خدا بر هر کارى تواناست .(۲۸۴)
۲-۹= وَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ (۱۲۹)العمران
و آنچه در آسمانها و در زمین است ، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایى خداست . هر که را بخواهد مىآمرزد و هر که را بخواهد عذاب مىکند ؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است .(۱۲۹)
۳-۹= وَ قالَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصارى نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ یُعَذِّبُکُمْ بِذُنُوبِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ إِلَیْهِ الْمَصیرُ (۱۸)مائده
و یهود و نصارى گفتند : ما پسران خدا و دوستان اوییم . بگو : [ اگر گفتار شما درست است ] پس چرا خدا شما را به گناهانتان عذاب مىکند ؟ بلکه شما هم بشرى هستید از مخلوقاتى که خدا آفریده است . هر که را بخواهد مىآمرزد ، و هر که را بخواهد عذاب مىکند . و مالکیّت و فرمانروایى آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو قرار دارد ، فقط در سیطره خداست ، و بازگشت به سوى اوست .(۱۸)
۴-۹= أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ (۴۰)مائده
آیا ندانستهاى که فرمانروایى آسمانها و زمین در سیطره خداست ، هر کس را بخواهد عذاب مىکند ، و هر کس را بخواهد مىآمرزد ؛ و خدا بر هر کارى تواناست ؟(۴۰)
۵-۹= یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ یَرْحَمُ مَنْ یَشاءُ وَ إِلَیْهِ تُقْلَبُونَ (۲۱)عنکبوت
هر کس را بخواهد عذاب مىکند ، و هر کس را بخواهد مورد رحمت قرار مىدهد ، و شما را فقط به سوى او بازمىگردانند .(۲۱)
۶-۹= وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً (۱۴)فتح
و مالکیّت و فرمانروایى آسمانها و زمین فقط در سیطره خداست ، هر کس را بخواهد مىآمرزد و هر کس را بخواهد عذاب مىکند ؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است .(۱۴)
ممممممممممممممممممممم
۱۰کبائر۳مرتبه درقرآن آمده وجالب است که هرسه مرتبه مایه امیدواری برای ماست چراکه به خطاکاری ما اقرارشده ونوید داده که ازگناهان بزرگ اگر دست شستید من بقیه را می آمرزم واین برای ما امیدبخش است:
۱-۱۰النساء : ۳۱ إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریماً
۳۱- اى مؤمنین! اگر شما از گناهان کبیره که از آن منع شدهاید. اجتناب کنید، ما هم گناهان صغیره شما را مىبخشیم و به منزل خوب و با کرامت شما را داخل مىکنیم.
۲-۱۰الشورى : ۳۷ وَ الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ
۳۷- همچنین ثواب آخرت براى اشخاصى است که از گناهان بزرگ اجتناب کنند، زمانى که غضب نمودند غضب خود را فرو برده و در آن حال خود را براى بخشودن آماده کرده از تقصیرات گذشته ببخشند.
۳-۱۰النجم : ۳۲ الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ واسِعُ الْمَغْفِرَهِ هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّهٌ فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى
۳۲- آنان که از گناهان بزرگ و منتها درجه قبیح اجتناب کرده ترک کنند، مگر گناهان صغیره که از روى خطا از آنها صادر شود در چنین حالى مغفرت رب تو خداوند تعالى (یا محمد) بسیار وسیع است این قبیل اشخاص را مىبخشد، آن زمان که اصل شما (آدم را) خداوند تعالى از زمین انشاء فرموده به وجود آورد و آن زمان که شما در شکم مادرانتان از چشمها مستور مىشوید خداوند تعالى بر احوال شما عالم است، شما نفس خودتان را تعریف نکرده اعمال خوب را به خودتان نسبت ندهید اشخاص قابل تعریف متقیان هستند به آنها هم خداوند تعالى عالمتر است پس تعریف عمل خیر کنندگان از خودشان خطا است (آیه شریفه ریشه اشخاصى را که به اعمال خود در دنیا عجب مىکنند قطع مىنماید).
ممممممممممممممممممممممممم
۱۱یکباردرقرآن واسع المغفره (گستردگی وزیادی مغفرت)آمده وآنهم برای ما مایه امید است
النجم : ۳۲ الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ واسِعُ الْمَغْفِرَهِ هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّهٌ فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى
۳۲- آنان که از گناهان بزرگ و منتها درجه قبیح اجتناب کرده ترک کنند، مگر گناهان صغیره که از روى خطا از آنها صادر شود در چنین حالى مغفرت رب تو خداوند تعالى (یا محمد) بسیار وسیع است این قبیل اشخاص را مىبخشد، آن زمان که اصل شما (آدم را) خداوند تعالى از زمین انشاء فرموده به وجود آورد و آن زمان که شما در شکم مادرانتان از چشمها مستور مىشوید خداوند تعالى بر احوال شما عالم است، شما نفس خودتان را تعریف نکرده اعمال خوب را به خودتان نسبت ندهید اشخاص قابل تعریف متقیان هستند به آنها هم خداوند تعالى عالمتر است پس تعریف عمل خیر کنندگان از خودشان خطا است (آیه شریفه ریشه اشخاصى را که به اعمال خود در دنیا عجب مىکنند قطع مىنماید).
مممممممممممممممممممممممممممممممممم
۱۲درقرآن دوبار(یکَفِّرْ عَنْهُ سَیئَاتِهِ) (نابود میشود گناهانش)آمده دردوسوره وهردو برای ما مایه امید ورجاء است
کسی که ایمان آورد وعمل صالح انجام دهد:
۱-۱۲یوْمَ یجْمَعُکُمْ لِیوْمِ الْجَمْعِ ذَلِکَ یوْمُ التَّغَابُنِ وَمَنْ یؤْمِنْ بِاللَّهِ وَیعْمَلْ صَالِحًا یکَفِّرْ عَنْهُ سَیئَاتِهِ وَیدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ«۹»تغابن
این در زمانی خواهد بود که همه شما را در روز اجتماع [= روز رستاخیز] گردآوری میکند؛ آن روز روز تغابن است (روز احساس خسارت و پشیمانی)! و هر کس به خدا ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، گناهان او را میبخشد و او را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد میکند، جاودانه در آن می مانند؛ و این پیروزی بزرگ است
کسی که از دستورات خداوند تبعیت کند:
۲-۱۲ذَلِکَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ إِلَیکُمْ وَمَنْ یتَّقِ اللَّهَ یکَفِّرْ عَنْهُ سَیئَاتِهِ وَیعْظِمْ لَهُ أَجْرًا«۵»طلاق
این فرمان خداست که بر شما نازل کرده؛ و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند گناهانش را میبخشد و پاداش او را بزرگ میدارد!
ممممممممممممممممممممممممممممم
۱۳درقرآن کریم دومرتبه عبارت (وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ) (غیر اینها را میبخشدومی آمرزد)دریک سوره آمده است که مایه امید برای ماست
۱-۱۳إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَکَ بِهِ وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یشَاءُ وَمَنْ یشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا«۱۱۶»نساء
خداوند، شرک به او را نمیآمرزد؛ (ولی) کمتر از آن را برای هر کس بخواهد (و شایسته بداند) میآمرزد. و هر کس برای خدا همتایی قرار دهد، در گمراهی دوری افتاده است.
۲-۱۳إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَکَ بِهِ وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یشَاءُ وَمَنْ یشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا«۴۸»نساء
خداوند (هرگز) شرک را نمیبخشد! و پایینتر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) میبخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.
ممممممممممممممممممممممممممممممم
۱۴درقرآن مجید یکبار عبارت(أَرِنِی کَیفَ تُحْیی الْمَوْتَى) درسوره بقره آمده که ازقول حضرت ابراهیم است واین برای ما که تزلزلی داریم حجتی برخداست ومایه امیدبخشی است
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کَیفَ تُحْیی الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى وَلَکِنْ لِیطْمَئِنَّ قَلْبِی قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَهً مِنَ الطَّیرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ یأْتِینَکَ سَعْیا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ«۲۶۰»بقره
و (به خاطر بیاور) هنگامی را که ابراهیم گفت: «خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده میکنی؟» فرمود: «مگر ایمان نیاوردهای؟!» عرض کرد: «آری، ولی میخواهم قلبم آرامش یابد.» فرمود: «در این صورت، چهار نوع از مرغان را انتخاب کن! و آنها را (پس از ذبح کردن،) قطعه قطعه کن (و در هم بیامیز)! سپس بر هر کوهی، قسمتی از آن را قرار بده، بعد آنها را بخوان، به سرعت به سوی تو میآیند! و بدان خداوند قادر و حکیم است؛ (هم از ذرات بدن مردگان آگاه است، و هم توانایی بر جمع آنها دارد)».
مممممممممممممممممممممممممممممممممم
۱۵( خَلَطُوا ) درقرآن کریم یکبارآمده است وبمعنای درهم آمیختن است واین مایه رجاء وامیدواری ماست
وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ یتُوبَ عَلَیهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ«۱۰۲» توبه
و گروهی دیگر، به گناهان خود اعتراف کردند؛ و کار خوب و بد را به هم آمیختند؛ امید میرود که خداوند توبه آنها را بپذیرد؛ به یقین، خداوند آمرزنده و مهربان است!
ممممممممممممممممممممممممممممم
۱۶(أَلَا تُحِبُّونَ) (آیادوست نمی دارید)یکباردرقرآن آمده وآن هم مایه امیدواری ما است
وَلَا یأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْکُمْ وَالسَّعَهِ أَنْ یؤْتُوا أُولِی الْقُرْبَى وَالْمَسَاکِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلْیعْفُوا وَلْیصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ«۲۲»نور
آنها که از میان شما دارای برتری (مالی) و وسعت زندگی هستند نباید سوگند یاد کنند که از انفاق نسبت به نزدیکان و مستمندان و مهاجران در راه خدا دریغ نمایند؛ آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند؛ آیا دوست نمیدارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است!
ممممممممممممممممممممممممممممم
۱۷(الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ) درقرآن یکبارآمده واین برای ما امید بخش ومایه رجاء است
فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ یوْمَ یرَوْنَ مَا یوعَدُونَ لَمْ یلْبَثُوا إِلَّا سَاعَهً مِنْ نَهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ یهْلَکُ إِلَّا «۳۵»احقاف
پس صبر کن آنگونه که پیامبران «اولو العزم» صبر کردند، و برای (عذاب) آنان شتاب مکن! هنگامی که وعدههایی را که به آنها داده میشود ببینند، احساس میکنند که گویی فقط ساعتی از یک روز (در دنیا) توقف داشتند؛ این ابلاغی است برای همگان؛ آیا جز قوم فاسق هلاک میشوند؟!
مممممممممممممممممممممممممممممم
۱۸(وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَهٍ لِلنَّاسِ) یکباردرقرآن آمده وآنهم برای ما امیدبخش ومایه رجاء است
وَیسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّیئَهِ قَبْلَ الْحَسَنَهِ وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَهٍ لِلنَّاسِ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّکَ لَشَدِیدُ الْعِقَابِ«۶» رعد
آنها پیش از حسنه (و رحمت)، از تو تقاضای شتاب در سیئه (و عذاب) میکنند؛ با اینکه پیش از آنها بلاهای عبرت انگیز نازل شده است! و پروردگار تو نسبت به مردم -با اینکه ظلم میکنند- دارای مغفرت است؛ و (در عین حال،) پروردگارت دارای عذاب شدید است!
ممممممممممممممممممممممممممممممم
۱۹(قُلْ کُلٌّ یعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ) یکباردرقرآن آمده وآنهم برای ما امیدبخش ومایه رجاء است
قُلْ کُلٌّ یعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلًا«۸۴» اسراء
بگو: «هر کس طبق روش (و خلق و خوی) خود عمل میکند؛ و پروردگارتان کسانی را که راهشان نیکوتر است، بهتر میشناسد.»
مممممممممممممممممممممممممممم
۲۰(وَهَلْ نُجَازِی إِلَّا الْکَفُورَ) برای مامایه سعادت وامیداست
ذَلِکَ جَزَینَاهُمْ بِمَا کَفَرُوا وَهَلْ نُجَازِی إِلَّا الْکَفُورَ«۱۷»سبا
این کیفر را بخاطر کفرانشان به آنها دادیم؛ و آیا جز کفران کننده را کیفر میدهیم؟!
مممممممممممممممممممممممممممممممممم
۲۱(أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى) یکباردرقرآن آمده وانرا فرشتگان نزد حضرت ابراهیم از زبان خدا گفته اندکه برای ما امیدبخش ومایه رجاء است
إِنَّا قَدْ أُوحِی إِلَینَا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى«۴۸»طه
به ما وحی شده که عذاب بر کسی است که (آیات الهی را) تکذیب کند و سرپیچی نماید!»
مممممممممممممممممممممممممممممم
۲۲این آیه اقرارخداوند است به اینکه هرمشکل وناگواری خودساخته ما انسانهاست والبته بسیاری ازانهارا خداوند چشم پوشی میکند واین مایه امیدبخشی است
وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیدِیکُمْ وَیعْفُو عَنْ کَثِیرٍ«۳۰»شوری
هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام دادهاید، و بسیاری را نیز عفو میکند!
ممممممممممممممممممممممممممم
۲۳(یغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ) یکباردرقرآن آمده وبمعنی گذشته را می آمرزد است وآنهم برای ما امیدبخش ومایه رجاء است
قُلْ لِلَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ ینْتَهُوا یغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ وَإِنْ یعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِینَ«۳۸»انفال
به آنها که کافر شدند بگو: «چنانچه از مخالفت باز ایستند، (و ایمان آورند،) گذشته آنها بخشوده خواهد شد؛ و اگر به اعمال سابق بازگردند، سنت خداوند در گذشتگان، درباره آنها جاری میشود (؛و حکم نابودی آنان صادر میگردد).
مممممممممممممممممممممممممم
نکته :
درقرآن مجید آیات امید بخش وخشنود کننده به نظرحقیر بیش از این است ولی دراین مختصر بیش ازاین چهل ودوآیه امکان یادآوری وبحث کردن نبود به امید قبولی حضرت رب الارباب واشرف مخلوقات او محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم
والسلام
منابع: قران کریم تفسیرنمونه فرهنگ فارسی معین تفسیر المیزان ا لمفردات راغب اصفهانی مجمع البیان فی تفسیر القرآن، البرهان فی تفسیر القرآن، تفسیر نور الثقلین شواهد التنزیل لقواعد التفضیل مجمع البیان فی تفسیر القرآن تفسیر «مجمع البیان» تفسیر «قرطبى»، تفسیر «صافى»، الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف الغارات نهج الحق و کشف الصدق الاتقان فى علوم القرآن
[۳] ( ۱) رواه مسلم فی صحیحه: ۴/ ۲۱۰۸٫
[۴] ابن طاووس، على بن موسى، الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف – ایران ؛ قم، چاپ: اول، ۱۴۰۰ق.